Τεύχος 1 / Σεπτέμβριος 2018

ββα_1ο_τευχος

Αν και πολλοί δυστυχώς το αγνοούν, ο μεγάλος δάσκαλος Ραμόν Μποναβένα, στο μνημειώδες αριστούργημά του Βόρεια-Βορειοδυτικά, περιέγραψε εξαντλητικά, σε έξι τόμους των χιλίων περίπου σελίδων ο καθένας, κάτι το πολύ συγκεκριμένο: τη Βόρεια-Βορειοδυτική πλευρά του γραφείου του και των διαφόρων αντικειμένων που την καταλάμβαναν.

Με τον τρόπο αυτό, οι Borges και Casares στο «χρονογράφημα» «Ένα βράδυ με τον Ραμόν Μποναβένα» (Cronicas de Bustos Domecq, 1967) κατόρθωσαν, παιγνιωδώς, να εκθέσουν, μέσα σε ελάχιστες σελίδες, τα όρια και τους περιορισμούς τόσο του Ρεαλισμού όσο βέβαια και του Μοντερνισμού.

Ο Ρεαλισμός γεννήθηκε στη Γαλλία, μέσα στο αίμα και τα ερείπια της Επανάστασης του 1848, και ανδρώθηκε στα οδοφράγματα της Κομμούνας του 1871. Ενδιαμέσως, σε μια εξόχως πολιτική περίοδο, εξαπλώθηκε αμέσως σε όλη την Ευρώπη όπως η πυρκαγιά στα ξεραμένα χόρτα. Οι δύο αυτοί ιστορικοί σταθμοί σημάδεψαν ανεξίτηλα τις δύο πρώτες γενιές ρεαλιστών και κληροδότησαν στον Ρεαλισμό κάποια διαχρονικά χαρακτηριστικά.

Παραφράζοντας βίαια τον Dreiser θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί ότι ο Ρεαλισμός είναι η τέχνη του να εκφράζεσαι απλά για πρόσωπα, πράγματα και καταστάσεις δυνητικά υπαρκτά. Ο ευρύς ορισμός αυτός θα μπορούσε άλλωστε να εξηγήσει και την εντυπωσιακή μακροημέρευσή του -σε πείσμα μάλιστα όλων των λυσσαλέων επιθέσεων εναντίον του- όπως και τη χαμαιλεόντια προσαρμοστικότητα που επιμένει να επιδεικνύει εδώ και δύο αιώνες.

Με γνώμονα τα παραπάνω το ανά χείρας, πρώτο, τεύχος του Βόρεια-Βορειοανατολικά, ενός αμιγώς λογοτεχνικού περιοδικού, προσδοκεί να στοχαστεί επάνω σε ορισμένες από τις πτυχές των Ρεαλισμών κατά τον 20ο αι. και να πειραματιστεί επάνω στις δυνατότητες του Ρεαλισμού σε τούτο τον αρχόμενο 21ο αι. με ανοιχτά ακόμα όλα τα ενδεχόμενά του.

Διαβάστε στην έντυπη έκδοση του περιοδικού:

 

Δοκίμια

Ηλιος Chailly / Ένα ταξίδι στην άκρη του μάταιου

Αλέξανδρος Καραβάς / James Joyce: Ένα τραγούδι και τρία ποιήματα

Στέλιος Κραουνάκης / Για τον Γιόζεφ Ροτ

Χρήστος Μαρτίνης / Πού στο διάβολο κρύβεται το αστείο στην περίπτωση του Σβέικ

Άννα Γρίβα / Ιταλικός Νεορεαλισμός

Ζ. Δ. Αϊναλής / Η θανάσιμη μοναξιά του Μάνου Καλογιάννη

 

Διηγήματα – Ποιήματα

Νατάσα Παπανικολάου / Οι γυναίκες της Πατησίων

Γιάννης Παττακός / Ο μία παρά

Γιάννης Κουτζαμάνης / Χοιρινό με κότσια

Ελένη Ρουσοπούλου / Δε βαριέσαι

Στέλιος Κραουνάκης / Η βόλτα

Παναγιώτης Κ. / Ποιήματα

 

Μεταφράσεις

Walter Benjamin / Εμπειρία και ένδεια (μτφρ. Ζ. Δ. Αϊναλής)

Miguel Hernandez / Απ’ το σκοτάδι στο φως (μτφρ. Νάνσυ Αγγελή)

Antonio Gancho  / Ποιήματα από την άλλη όχθη (μτφρ. Δήμητρα Γλεντή)

Michel de Ghelderode / (μτφρ. Νίκος Σκοπλάκης)

Raymond Carver / Περί γραφής (μτφρ. Στέλιος Κραουνάκης)

 

Εξώφυλλο

Ελένη Ρουσοπούλου

 

Σκίτσα 

Αλέξανδρος Καραβάς, Ελένη Ρουσοπούλου